Tapahtuma ja nappi

Sisältää
tehtävän!

Napin lisääminen sivulle

Nappielementti tehdään sijoittamalla sivun body-osaan HTML-koodi

	<input type="button" value="Klikkaa" id="nappi1" /> 

Elementin parametri type määrittelee napin, value määrittelee napin päällä olevan tekstin ja id identifioi napin yksikäsitteisesti.

<!DOCTYPE html>
<html lang="en">
<head>
<script src="https://www.matikki.fi/guidebook-python/brython/brython380/brython.js"></script>

<title>Brython</title>

<script type="text/python">

</script>

</head>

<body onload="brython({debug:1,indexedDB: false})">

<input type="button" value="Klikkaa" id="nappi1" /> 

</body>
</html>

Huomaa! Emme ole vielä lisänneet toimintoa nappiin, eli tapahtumafunktiota.

Funktion lisääminen nappiin

Kirjoitetaan script-osioon rivi, jossa kerromme tarvitsevamme browser-kirjastosta käyttöön oliot document ja alert.

	from browser import document, alert

Tämän alle kirjoitamme yksinkertaisen funktion teeJotain

	def teeJotain(event):
		alert("hei")

Lopuksi identifioituun nappiin voidaan liittää tapahtumafunktio teeJotain käskyllä

	document['nappi1'].bind("click", teeJotain)	

Tapahtuma "click" kirjoitetaan ensimmäiseksi parametriksi ja halutun tapahtumafunktion nimi toiseksi parametriksi.

<!DOCTYPE html>
<html lang="en">
<head>
<script src="https://www.matikki.fi/guidebook-python/brython/brython380/brython.js"></script>

<title>Brython</title>

<script type="text/python">
from browser import document, alert

def teeJotain(event):
	alert("hei")
	
document['nappi1'].bind("click", teeJotain)

</script>

</head>

<body onload="brython({debug:1,indexedDB: false})">

<input type="button" value="Klikkaa" id="nappi1" /> 

</body>
</html>

Tehtävä:

Kirjoita nappiin ohjelma, mikä kysyy nimeäsi ja ikääsi.
Sen jälkeen ohjelma tulostaa tervehdyksen: "Hei, xxxx ! Ikäsi on yyyy"

Voit käyttää input-käskyä kysymiseen.